Inteligentny System Zarządzania Zajezdnią
Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w system informatyczny do zarządzania zajezdnią, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka.
System Zarządzania Zajezdnią (SZZ) będzie obejmował identyfikację i lokalizację tramwajów, zarządzanie ruchem tramwajów na terenie zajezdni w tym zjazdami i wyjazdami oraz automatyczne układanie drogi przejazdu dla tramwajów poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami.
System będzie wspomagał planowanie tramwajów do realizacji zadań przewozowych poprzez dobór odpowiedniego tramwaju na konkretne linie i brygady obsługiwane przez Zajezdnię Annopol. Oprócz tego System będzie automatyzował procesy technologiczne zajezdni wspomagając planowanie obsług codziennych i technicznych oraz kierując na nie tramwaje po powrocie do zajezdni, wskazując dla nich miejsca obsługowe i postojowe.
System będzie współpracował z infrastrukturą na zajezdni otwierając bramy, załączając stanowiska diagnostyczne, pomiarowe i obsługowe, m.in. myjnie, dystrybutory piasku, płynów, olejów. System dzięki zapewnionej komunikacji z elementami infrastruktury będzie monitorował też ich stan i zajętość dobierając optymalną drogę i wykorzystanie stanowisk pracy.
Niektóre stanowiska na zajezdni takie jak przyjęcia tramwajów czy stanowiska obsługowe w hali obsługowej i remontowej będą wyposażone w dedykowane terminale użytkownika z ekranami dotykowymi. Na ekranach terminali System będzie wyświetlał pracownikom czynności obsługowe do wykonania na danym stanowisku oraz będzie zbierał informacje o potwierdzonych przez pracownika czynnościach obsługowych wykonanych przy konkretnym tramwaju. Pozwoli to monitorować postęp prac i utrzymanie reżimu (dyscypliny) czasowego niezbędnego do zapewnienia odpowiedniej przepustowości przejazdu przez zajezdnię. Przewidywane maksymalne natężenie wyjazdów z zajezdni wynosi do 50 tramwajów w ciągu godziny, natomiast przewidywane maksymalne natężenie zjazdów wynosi do 40 tramwajów w ciągu godziny.
System będzie miał również oprogramowanie dedykowane na urządzenia mobilne. W aplikacji mobilnej będzie można m.in. obejrzeć plan zajezdni z tramwajami znajdującymi się na terenie zajezdni wraz z ich statusami, obserwować sytuację ruchową na zajezdni oraz sprawdzić statusy urządzeń infrastruktury sterowania ruchem. Dostępna w niej będzie również lista zjazdów tramwajów zbliżających się do zajezdni oraz lista wyjazdów tramwajów zaplanowanych do realizacji zadań przewozowych, będzie można także wyszukiwać miejsca postoju poszczególnych tramwajów.
Automatyzacja sterowania ruchem zajezdni oraz komunikacja z infrastrukturą oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w około 100 zwrotnic, a ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów, kiedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyczne ułożenie drogi dla tramwaju to również oszczędność czasu i ułatwienie pracy motorniczych, którzy nie będą musieli ręcznie przekładać zwrotnic podczas dojazdu do miejsca postojowego.