Opis inwestycji

  • Nazwa i dane Kontraktu

    ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ZADANIA POD NAZWĄ "BUDOWA ZAJEZDNI ANNOPOL"

     

    Kontrakt realizowany jest w systemie „Projektuj i Buduj” (FIDIC YELLOW). 

     

    Całkowity koszt budowy wyniesie 688 699 034,23 zł brutto.

     

    Realizacja zadania ma potrwać 28 miesięcy.

     

    Planowana data zakończenia budowy to 20.04.2024 r.

  • Lokalizacja

    Zajezdnia tramwajowa Annopol powstanie w rejonie ul. Annopol, Inowłodzkiej i Pawła Włodkowica w Dzielnicy Białołęka m st. Warszawy. Teren, planowanej budowy jest płaski, niezagospodarowany, nieogrodzony. W najbliższej okolicy znajdują się magazyny, hale, ogródki działkowe, pojedyncze budynki mieszkalne m.in. zespół magazynowo biurowy Żerań Park II oraz budynek C.H. Factory Warszawa Annopol oraz Droga ekspresowa S8. Obszar inwestycji aktualnie nie przylega do drogi publicznej. Po wybudowaniu zajezdnia będzie posiadała drogę dojazdową od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej (wjazd główny na zajezdnię) oraz dodatkowy dojazd pożarowy z ul. Pawła Włodkowica.

     

    lokalizacja.png

    Lokalizacja Zajezdni wraz z drogą dojazdową

    od ul. Annopol (zaznaczona na niebiesko)

    oraz drogą pożarową od ul. Pawła Włodkowica (zaznaczoną na czerwono).

     

  • Opis Kontraktu

    Zajezdnia Annopol będzie pierwszą zajezdnią tramwajową zbudowaną od 1963r., kiedy to otwarto zajezdnię „Żoliborz” na warszawskich Bielanach. Będzie to piąta zajezdnia w stolicy. Nowoczesny obiekt przyczyni się do rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnego obszaru Warszawy z pozostałą częścią miasta. Inwestycja jest konieczna ze względu na rozbudowę warszawskiej sieci tramwajowej. „Budowa Zajezdni Annopol” wraz z systemem zarządzania zajezdnią oraz zakupem gruntów jest częścią Projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020 pn.: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.  

    Projekt obejmuje również następujące zadania:

    1. Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920r. na odcinku od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wraz z systemem sterowania ruchem.
    2. Budowa trasy tramwajowej w ciągu ulic Rakowieckiej – Puławskiej – Goworka – Spacerowej – Belwederskiej – Sobieskiego – al. Rzeczpospolitej (wraz z odcinkami w ciągu ulic Gagarina oraz św. Bonifacego z budową terminali czołowych oraz z systemem sterowania ruchem).
    3. Zakup 50 szt. dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.
    4. Dostawa Systemu Informacji Pasażerskiej czasu rzeczywistego wraz z obsługą infrastruktury telekomunikacyjnej oraz obsługą bieżącą.

    Obszar planowanej inwestycji znajduje się w Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy. Budowa będzie realizowana na gruntach Skarbu Państwa i Miasta Stołecznego Warszawy, oraz na gruntach przewidzianych do przejęcia przez Miasto Stołeczne Warszawa:

    • teren objęty wnioskiem o pozwolenia na budowę: teren zajezdni tramwajowej, drogi pożarowej wraz ze zjazdem z drogi publicznej;
    • działki objęte procedurą ZRID obejmują drogę dojazdową, ul. Inowłodzka i skrzyżowanie ul. Annopol z ul. Inowłodzką).

    Zajezdnia Annopol zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i będzie przystosowana do obsługi wszystkich typów taboru eksploatowanych przez Tramwaje Warszawskie. Hala postojowa umożliwi garażowanie 152 wagonów tramwajowych o dł. prawie 33 m każdy. W ramach inwestycji powstanie 55 torów o łącznej długości 14,25 kmtp, po których będą poruszać się serwisowane tramwaje.

    Zajezdnia składa się z zespołu obiektów kubaturowych zaplecza technicznego, technologicznego i administracyjnego, stanowisk specjalistycznych pozwalających utrzymać tabor tramwajowy w stanie pełnej sprawności takich jak: stanowisko do pomiaru płaskich miejsc, pomiaru nacisku kół, pomiaru obrzeży kół i geometrii wózków, lakiernia, myjnie całopojazdowe czy tokarka podtorowa oraz infrastruktury towarzyszącej takiej jak: sieć trakcyjna, torowiska, stanowiska pomiarowe, drogi wewnętrzne, chodniki, miejsca parkingowe, dojazdy pożarowe, place składowania, place manewrowe, zbiorniki podziemne, kanał podziemny, agregat prądotwórczy, zbiorniki wody szarej, oświetlenie zewnętrzne, obiekty małej architektury – wiaty, zadaszenia i stojaki dla rowerów, ławki, kosze na odpadki, szlabany, ogrodzenie przy portierni, stanowiska do ładowania baterii samochodów elektrycznych.

    plan_zajezdni

    Orientacyjny plan rozmieszczenia obiektów budowlanych Zajezdni

     

    • Budynek nr 1 – Budynek składający się z trzech części:

    Hala remontowa - w tej części zlokalizowanych będzie 7 torów na których przewidziano 11 stanowisk obsługowych dla tramwajów

    o długości do 33 m. Hala będzie wyposażona w kanały rewizyjne, pomosty obsługowe, sieć sztywną składaną, tokarkę podtorową, suwnice, podnośniki do tramwajów, myjnię wózków, obrotnice i magazyn wózków. Dzięki takiemu wyposażeniu w hali prowadzone będą naprawy tramwajów, wymiany podzespołów, obsługa wózków wagonowych oraz reprofilacja kół przy pomocy tokarki podtorowej.

    Warsztaty – w tej części znajdować będą się warsztaty i magazyny, pomieszczenia biurowe, socjalne oraz techniczne. W pomieszczeniach warsztatowych będą wykonywane przeglądy i naprawy elementów zdemontowanych z tramwajów, przewidziano również warsztaty utrzymania infrastruktury zajezdni. Wśród pomieszczeń warsztatowych znajdować się będzie lakiernia przeznaczona do malowania małych elementów naprawianych po zdarzeniach drogowych.

    W pomieszczeniach magazynowych będą przechowywane narzędzia, części zamienne i materiały eksploatacyjne do tramwajów oraz elementy po wykonanych naprawachw warsztatach. Na piętrze oraz na parterze znajdą się pomieszczenia biurowe dla pracowników nadzorujących prace przy obsłudze tramwajów. Na parterze zlokalizowane będą również szatnie dla pracowników, pomieszczenia socjalne i bufet. W budynku tym zlokalizowane będą również pomieszczenia techniczne takie jak serwerownia czy kotłownia.

    Hala Obsług Technicznych - w tej części zlokalizowanych będzie 9 torów na których przewidziano 18 stanowisk obsługowych dla tramwajów o długości do 33 m. Wszystkie tory będą wyposażone w kanały rewizyjne oraz pomosty ułatwiające obsługę tramwajów. Sieć trakcyjna w hali 1C będzie sztywna, a na części torów odsuwana w celu ułatwienia demontażu części z dachu tramwaju przy pomocy suwnicy. Stanowiska obsługowe będą wyposażone w system dystrybucji piasku i płynu do spryskiwaczy oraz odkurzacz centralny. Dodatkowo w hali będzie stanowisko do pomiaru wózków oraz stanowisko do wymiany oleju w przekładniach.

    Dzięki takiemu wyposażeniu w hali tej będą wykonywane Obsługi Codzienne po zakończeniu realizacji zadań przewozowych na mieście oraz obsługi techniczne (przeglądy) i naprawy sporadyczne po awarii tramwaju.

    • Budynek nr 2 – Budynek Administracyjny, w którym na parterze i na piętrze budynku zlokalizowane będą pomieszczenia dla motorniczych, biurowe, socjalne i sanitarne. W budynku tym motorniczowie będą rozpoczynać swoją pracę i pobierać dokumenty oraz kluczyki do tramwajów. Na parterze poza Dyspozytorem ruchu obsługującym motorniczych będzie również pracował Dyspozytor Systemu Zarządzania Zajezdnią (SZZ) nadzorujący ruch na zajezdni i punktualny wyjazd tramwajów do obsługi zadań przewozowych. W piwnicy będą pomieszczenia techniczne, gospodarcze oraz archiwa zakładowe. Budynek będzie przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych i będzie wyposażony w windę.
    • Budynek nr 3 – Hala postojowa dla tramwajów, która stanowi miejsce postoju dla maksymalnie 152 składów tramwajowych przy ich maksymalnej długości 33 m. Postój tramwajów będzie odbywać się na 19 torach - po 8 składów na każdym. Dla każdego toru przewidziano osobną bramę zarówno wjazdową jak i wyjazdową. Tramwaje wjeżdżają od strony północnej natomiast wyjeżdżają po stronie południowej, odpowiednim ustawieniem tramwajów na miejscach postojowych będzie zarządzał SZZ.
    • Budynek nr 4 – Budynek podstacji trakcyjnej i pogotowia energetycznego – z budynku tego będzie realizowane zasilanie sieci trakcyjnej na zajezdni oraz drodze dojazdowej. W budynku będą również pomieszczenia dla obsługi pogotowia energetycznego oraz garaż dwustanowiskowy dla samochodów pogotowia energetycznego. Przy budynku uwzględniono plac manewrowy ułatwiający dostęp do zasilaczy trakcyjnych.
    • Budynek nr 5 – Budynek pogotowia sieciowego i torów – w budynku tym wydzielono pomieszczenia dla pogotowia torów i sieci trakcyjnej w tym pomieszczenia warsztatowe, biurowe, socjalne, techniczne i magazynowe. Pomieszczenia są rozmieszczone na dwóch kondygnacjach i uwzględniają podział na część torową i sieciową. Przy budynku uwzględniono plac magazynowy o powierzchni ok. 300 mdla osprzętu torowego z dojazdem oraz placem manewrowym
    • Budynek nr 6 – Wiata garażowa w której zlokalizowano garaż z sześcioma miejscami postojowymi dla ciężkich pojazdów technicznych: wozu dźwigowego, dwóch wozów wieżowych, dwóch pojazdów do montażu pługu i jednego pojazdu typu wozu wieżowego.
    • Budynki nr 7a – Portiernia, w której zlokalizowano pomieszczenia recepcji, ochrony, pomieszczenie socjalne i sanitarne dla pracowników ochrony.
    • Budynek nr 7b Budka wartownicza, zlokalizowana jest przy wjeździe na teren zajezdni w miejscu kontroli wyjazdu i zjazdu tramwajów przez pracowników ochrony. Przeszklenie budki z trzech stron zapewnia lepszą widoczność wjazdu.
    • Budynek nr 7c – Budka wartownicza, zlokalizowana przy przeciwległym północno – wschodnim narożniku zajezdni.
    • Budynek nr 8 – Budynek garażowy z zapleczem w którym znajdują się garaże, pomieszczenia dla kierowcy pogotowia dźwigowego i brygady ekspediującej tramwaje oraz wiaty na odpady i złom. W garażu są dwa stanowiska, na których może stacjonować żuraw tramwajowego pogotowia ciężkiego.
    • Budynek nr 9 – Budynek lakierni – budynek posiada 3 tory i podzielony jest na dwie części – lakiernię i garaż dla tramwajów powypadkowych. Hala lakierni posiadająca jeden tor wyposażona będzie w dwie niezależne kabiny przygotowawczą i lakierniczo-suszarniczą. Do hali lakierni przynależą pomieszczenia magazynu farb i lakierów, pomieszczenia socjalne dla pracowników i techniczne. Pozostała część budynku wyposażona w 2 tory przeznaczona jest na postój 2 tramwajów powypadkowych i oczekujących na komisję powypadkową oraz tramwaje techniczne.
    • Budynek nr 10 - Budynek składający się z dwóch części tj.:

    Budynek nr 10a Tor prób - jest zadaszonym odcinkiem torowiska umożliwiającym rozpędzenie i zatrzymanie tramwaju z prędkości do 30 km/h w celu wykonania prób ruchowych i badań technicznych.

    Budynek 10b - jest to budynek z dwoma stanowiskami, pierwsze od strony południowej będzie wyposażone w myjnię portalową całopojazdową służącą do gruntownego mycia tramwaju z zewnątrz, drugie to stanowisko do gruntownego czyszczenia wnętrza tramwajów. Myjnia będzie pracować w oparciu o zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia.

    Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.

    • Budynek nr 11a i 11b – w budynku tym na dwóch sąsiednich torach będą myjnie przejazdowe, w których tramwaje zjeżdżające do zajezdni będą myte z zewnątrz. Mycie z zewnątrz będzie wykonywane w czasie przejazdu tramwaju za pomocą szczotkowej myjni automatycznej. Myjnie te podobnie jak myjnia całopojazdowa będą pracować w oparciu o zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.
    • Budynek nr 12 – Trafostacja – z budynku tego będzie zasilana cała zajezdnia, dlatego w budynku będą znajdowały się pomieszczenia z komorami transformatorowymi, rozdzielnia NN i rozdzielnia SN. Dodatkowo w budynku przewidziano pomieszczenie na gromadzenie odpadów.
    • Budynek nr 13 i 14 Magazyn gazów i wiata śmietnikowa - w obiekcie tym będą wydzielone pomieszczenia do magazynowania gazów technicznych oraz pomieszczenie na odpady podlegające segregacji.
    • Obiekt nr 15 Silos na piasek – jest to element systemu dystrybucji piasku. Silos o pojemności około 30 m3 będzie napełniany piaskiem przywiezionym w cysternie.
    • Obiekt nr 16 Zbiornik retencyjny - to magazyn ścieków z torowisk, dróg i terenów zielonych zlokalizowanych na terenie zajezdni.
    • Obiekt nr 17, nr 18, nr 19 Zbiorniki wody szarej, w których zbierana będzie woda deszczowa z dachów budynków i po wstępnym oczyszczeniu, zasilać toalety w budynkach oraz system nawadniania terenów zielonych.
    • Obiekt nr 20 Zbiornik p.poż. zapewnia możliwość pobierania wody z głębokości nie większej niż 6 m i jest wyposażone w stanowiska czerpania wody wraz z dojazdem. Zbiornik napełniany z wodociągu w czasie do 48 godzin.
    • Obiekt nr 21 Kontener ze sprężarką systemu tankowania piaskiem – obiekt może nie zostać postawiony w przypadku umieszczenia sprężarki systemu tankowania piaskiem w budynku nr 1.

     

    W ramach inwestycji przewidziano również:

    • budowę drogi dojazdowej wraz z węzłem rozjazdowym na skrzyżowaniu ul. Annopol i ul. Inowłodzkiej (włączenie w istniejącą infrastrukturę), trasą tramwajową od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej, a także przebudową istniejącej sieci uzbrojenia terenu,
    • budowę dodatkowego wjazdu na teren zajezdni od północno-wschodniej strony – drogi pożarowej łączącej teren zajezdni z ul. Pawła Włodkowica.

     

    Przebudowa układu drogowego będzie polegać na:

    • Wprowadzeniu lewoskrętów na ulicy Annopol na wysokości ulicy Inowłodzkiej.
    • Pojawi się sygnalizacja świetlna do sterowania ruchem jak również przejście dla pieszych przez południowy wlot na skrzyżowanie.
    • Wybudowany zostanie trzeci tor dla skrętu w ulicę Inowłodzką. 
    • Wyjazd z zajezdni dla tramwajów będzie możliwy zarówno od centrum, jak i Żerania Wschodniego.
    • Wykonane zostaną perony tramwajowe w ul. Inowłodzkiej, oraz zjazd na pętlę tramwajową Annopol z kierunku północnego.

     

    Bilans terenu:

    Powierzchnia terenu inwestycji zajezdni  117 648 m2
    Powierzchnia zabudowy  37 032 m2
    Powierzchnia utwardzona  56 611 m2
    Powierzchnia biologicznie czynna 24 005 m2
    Współczynnik intensywności zabudowy 0,3228
    Procent terenu biologicznie czynnego 20,4%
    Suma powierzchnia użytkowych ok. 37 984,58 m2
  • Cele strategiczne projektu

    Celem strategicznym projektu jest podniesienie komfortu i niezawodności realizowanych przez Spółkę Tramwaje Warszawskie przewozów zbiorową komunikacją tramwajową. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia atrakcyjności i wiarygodności zbiorowej komunikacji tramwajowej, a co za tym idzie stopnia jej wykorzystania przez pasażerów, w Warszawie i aglomeracji, tym samym ograniczy zapotrzebowanie na odbywanie podróży samochodami do centrum miasta, zachęcając mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej. Projekt zapewni połączenie najważniejszych osiedli Wilanowa i Mokotowa Dolnego komunikacja tramwajową wzdłuż jednego ze szlaków komunikacyjnych tj. ciągu ul. Belwederska - ul. Sobieskiego - al. Rzeczpospolitej, a także poprawę skomunikowania dworca kolejowego i autobusowego Warszawa Zachodnia poprzez doprowadzenie do niego trasy tramwajowej (z Ochoty wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku). Umożliwi to korzystanie z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra, jako że trasa będzie prowadziła między innymi do węzła przesiadkowego „Pole Mokotowskie”.

    Działania przewidziane w projekcie są skierowane na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra. W śród celów bezpośrednich Projektu należy wymienić:

     

    Cele jakościowe

     

    • Podniesienie komfortu podróżowania poprzez udostepnienie poprawionej oferty połączeń w komunikacji tramwajowej z wykorzystaniem nowoczesnej infrastruktury torowej, wprowadzenie priorytetów w ruchu oraz zwiększenie prędkości komunikacyjnej, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej.
    • Poprawienie warunków podróżowania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienie im korzystania z transportu zbiorowego, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej wraz z peronami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
    • Zwiększenie udziału szynowego transportu publicznego w przewozach pasażerskich na terenie Warszawy.
    • Skrócenie czasu podróży tramwajem z Wilanowa i Stegien do Śródmieścia oraz I linii metra.
    • Skomunikowanie Ochoty z dworcem Warszawa Zachodnia.
    • Zwiększenie podaży miejsc w tramwajach poprzez zakup nowych pojazdów.
    • Zwiększenie pojemności części kursów z uwagi na zwiększoną pojemność jednostkową (zakupione tramwaje będą posiadały większą pojemność niż istniejące).
    • Poprawienie stopnia zintegrowania różnych form transportu zbiorowego poprzez ułatwienie dokonywania przesiadek w ważnych węzłach przesiadkowych.
    • Ułatwienie podróżowania osobom spoza Warszawy (dzięki możliwości przesiadania się na tramwaj) poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej oraz poprawę punktualności i niezawodności komunikacji tramwajowej.

     

    Dodatkowo jednym z celów ilościowych przedmiotowego projektu jest powiększenie obszaru miasta bezpośrednio obsługiwanego komunikacją tramwajową, poprzez wybudowanie trzech odcinków nowej trasy tramwajowej o łącznej długości ok. 11,90 km trasy.

     

    Projekt przyczyni się do:

    • Rozwoju i większego wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w obsłudze mieszkańców Warszawy.
    • Ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w mieście.
    • Redukcji hałasu i zanieczyszczeń powietrza.

     

     

    Wartość projektu: 1 218 262 100,49 PLN
    Wkład Funduszy Europejskich: 518 272 468,60 PLN

     

  • Technologia BIM

    Budowa zajezdni będzie realizowana z wykorzystaniem metodyki BIM – Building Information Modeling, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza modelowanie informacji o budynku. W tym przypadku będzie to jednak kilka budynków lub mówiąc precyzyjniej obiektów o różnym stopniu skomplikowania i różnych funkcjach i będzie to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce prowadzona z wykorzystaniem BIM-u.

    Warunkiem dobrego wykorzystania BIM-u w procesie realizacji jest dobre określenie wymagań zamawiającego i postawienie celu jaki chce się osiągnąć, ponieważ od tego zależą cząstkowe efekty. Podjęliśmy takie wyzwanie wspólnie z zewnętrznym  konsultantem (bazującym na wiedzy i doświadczeniu zdobytych przy realizacji projektów w kraju i za granicą) i będziemy dążyć, przy udziale generalnego wykonawcy do wykorzystania możliwości jakie daje ta metodyka.

     

    Skorzystanie z BIM przy realizacji skomplikowanego zadania inwestycyjnego jakim jest budowa zajezdni tramwajowej Annopol daje możliwość m.in:

    • lepszego zrozumienia zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem zamówienia wynikającego
      z samego faktu modelowania inwestycji w wirtualnej rzeczywistości
    • koordynacji międzybranżowej i wykrycia kolizji na podstawie prostego zderzenia modelu wielobranżowego jeszcze na etapie projektowania, co pozwala uniknąć czasochłonnych
      i kosztochłonnych zmian na etapie realizacji robót
    • sprawdzenia przekroju każdego obiektu z pokazaniem kompletnego wyposażenia, co ułatwia sprawdzenie czy pomimo braku kolizji geometrycznej wbudowany obiekt nie będzie sprawiał problemów przy wymianach eksploatacyjnych
    • automatycznej aktualizacji wszystkich elementów modelu w jednym miejscu w przypadku konieczności dokonania zmiany jednego z nich
    • automatycznego zliczenia poszczególnych asortymentów materiałów, aktualizacji zestawień elementów, materiałów, kosztów itp.
    • generowania rysunków 2D bezpośrednio z modelu 3D
    • komunikowania się na poziomie modelu w zakresie uwag do przedstawianych rozwiązań oraz zmian proponowanych do wprowadzenia wraz z podglądem konsekwencji ich wprowadzenia w trybie rzeczywistym. Pozwala to podjąć decyzje o zasadności wprowadzenia rozwiązania lub przygotować się na konsekwencje z nią związane
    • wsparcie procesu budowy poprzez symulowanie w czasie realizacji inwestycji i dobranie odpowiedniej organizacji robót i zasobów do posiadanych frontów robót (zaplanowanie m.in. placów składowych, organizacji prowadzenia dróg wewnętrznych czy pracy żurawi)
    • monitorowanie harmonogramu realizacji inwestycji w stosunku do stanu rzeczywistego
    • przygotowanie obiektów do modelu zarządczego poprzez stopniowe nasycenie informacją

     

    Przed rozpoczęciem realizacji robót w terenie zostanie stworzony w 3D wirtualny model zajezdni wraz z drogą dojazdową, który zostanie wzbogacony o informacje dotyczące m.in. materiałów z jakich będą wykonane poszczególne elementy, a następnie w miarę postępu robót będzie wypełniane informacjami
    z realizacji tj. dane techniczne docelowo zamontowanych maszyn, urządzeń i materiałów tak aby po zakończonej realizacji robót mieć gotową bazę danych do realizacji zarzadzania obiektem. Cała dokumentacja budowy zajezdni będzie generowana z przygotowanego modelu jak również cały proces koordynacyjny będzie się odbywał na poziomie modelu.

     

    Na etapie przetargu opracowany został dokument, określający wymagania dla BIM postawione przez Zamawiającego (m.in. poziom szczegółowości modelowania poszczególnych grup elementów - LOD, szczegółowość nasycenia informacją – LOI w zależności od fazy realizacji inwestycji), na który musi swoją odpowiedź dać Wykonawca (czyli opracować BEP - BIM Execution Plan) czyli opisać jak zamierza realizować wymagania Zamawiającego. Po przyjęciu BEP ruszamy do działania.

     

    Żeby zobrazować złożoność naszej inwestycji pokazujemy jak wygląda model przygotowany w oparciu o projekt budowlany.

     

    obraz1.png

    Widoku ogólny zajezdni w modelu BIM

     

    obraz2.png

    Widoku instalacji w jednym głównych budynków w modelu BIM

     

    obraz3.png

    Podgląd instalacji wentylacji w modelu BIM w jednym głównych budynków,

    z pokazaniem specyfikacji odcinka kanału (model z parametrami)

     

    obraz4.png

    Widok ze środka z modelu BIM w jednym głównych budynków zajezdni

     

    Jeżeli jesteś zainteresowany śledzeniem jak powstaje nasza zajezdnia w świecie wirtualnym zapraszamy do odwiedzin tej strony gdzie będziemy starać się przekazywać co pewien czas jak rośnie model.

     

     

  • Ekologia

    Odnawialne Źródła Energi (OZE)

    Zajezdnia Annopol, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Zastosowanie OZE ograniczy zużycie paliw kopalnych (gazu), a w konsekwencji spowoduje zmniejszenie wielkości emisji do powietrza.

    W tym celu wykorzystane zostaną m.in.:

    • gazowe absorpcyjne pompy ciepła powietrze-woda wspomagane gazowymi kotłami kondensacyjnymi;
    • sprężarkowe pompy ciepła powiązane z instalacją pionowego magazynu ciepła i chłodu;
    • sprężarkowe pompy ciepła jako jednostki zewnętrzne klimatyzacji systemu VRF;
    • gruntowe powietrzne wymienniki ciepła;
    • zoptymalizowana instalacja fotowoltaiczna (ogniwa słoneczne zamontowane na budynkach) o mocy ok. 330 kW

     

    W celu zagospodarowania wód opadowych zaprojektowano instalacje zbierające wody opadowe z dachów wraz z systemami uzdatniania.

    Wody opadowe będą gromadzone w zbiornikach podziemnych, uzdatniane a następnie wykorzystywane do podlewania zieleni oraz spłukiwania toalet. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.

     

    Gospodarka wodno-ściekowa:

    Dwustopniowe oczyszczanie wód opadowych:

    • wstępne - z cząstek stałych, zawiesin
    • dokładne - z cząstek mechanicznych i biologicznych (bakterii) - umożliwiające ponowne wykorzystanie wody.

    Zbiorniki wody szarej (1 200 m3) -> deszczówka wykorzystywana do celów gospodarczych jak spłukiwanie toalet, oraz podlewanie zieleni.

    Wody opadowe z odwadnianych dachów budynków będą retencjonowane w 3 podziemnych zbiornikach zlokalizowanych na terenie inwestycji. Procentowy udział powierzchni trawników podlewanych z poszczególnych zbiorników wody szarej:

    • Zbiornik I: 60% łącznej ilości wody do podlewania zieleni,
    • Zbiornik II: 20% łącznej ilości wody do podlewania zieleni,
    • Zbiornik III: 20% łącznej ilości wody do podlewania zieleni.

    Oszczędność wody oraz zmniejszenie ilości ścieków o ok. 113 147,5 m3 w skali roku.

    W budynku myjni do mycia używana będzie woda z zamkniętego obiegu, oczyszczana w oparciu o układ mechanicznego i biologicznego usuwania zanieczyszczeń. Woda zużyta w myjni będzie poddana podczyszczeniu i ponownie wykorzystana do mycia tramwajów.

    Procentowe wykorzystanie wody z zamkniętego obiegu wynosi 85,7%.

     

    Zalety OZE:

    • zmniejszenie zużycia energii pozyskiwanej z konwencjonalnych źródeł,
    • niezależność energetyczna pracy administracji w słoneczny dzień,
    • ograniczenie emisji CO2o 147,33 tony/rok (50 lat = ok. 7 400 ton COmniej),

     

    Emisje gazów i pyłów

    Dla ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach warsztatowych (stolarnie, szlifiernie) stosowane będą cyklony odpylające, w lakierniach zastosuje się filtry węglowe, a w silosie piasku znajdzie się filtr tkaninowy do odpylania strumienia gazów.

     

    Zieleń

    Na terenie zajezdni przewidziano wykonanie nasadzeń roślin ozdobnych (drzewa, krzewy rodzimych gatunków), trawników, łąk kwietnych oraz pnączy na elewacjach budynków i ekranach akustycznych (ogrodzeniu) wraz z instalacją systemu automatycznego nawadniania.

    Powierzchnia biologicznie czynna wyniesie ok. 24 tys. m2 czyli ok. 20% terenu zajezdni:

    • roślinność wertykalna na elewacjach 5 budynków – ok. 4 000 m2
    • obsadzenie ekranów akustycznych – ok. 4 500 m2
    • torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do Zajezdni
    • nasadzenia zieleni (drzew, krzewów, rozchodników) zarówno na terenie Zajezdni jak i poza nim.

     

    Hałas

    Obecnie zajezdnia jest zlokalizowana na terenie niezagospodarowanym, w pobliżu pojedynczych budynków i ogródków działkowych.

    Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój stolicy, można zakładać, że do granic zajezdni zbliży się zabudowa wielorodzinna. W związku z tym podjęto szereg działań prewencyjnych.

     

    Teren zajezdni będzie ogrodzony ekranami akustycznymi jednostronnie pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu.

    Ekrany zostaną obsadzone zielenią pnącą od strony zajezdni. Projektuje się bramę wjazdową z drogi pożarowej wykonaną w tej samej technologii co ekrany. W celu ograniczenia emisji hałasu do środowiska na terenie zajezdni zostaną zamontowane smarownice, które dozując smar na szynę będą minimalizować hałas tramwajów przejeżdżających na łukach o małych promieniach. Pojawią się też ścianki akustyczne wzdłuż toru prób, gdzie testowane są m.in. hamulce i głośność dzwonków. Przy zastosowaniu ww. rozwiązań technicznych projektowana inwestycja nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu ustalonych na terenach sąsiadujących.

  • Inteligentny System Zarządzania Zajezdnia

    Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w system informatyczny do zarządzania zajezdnią, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka.

    System Zarządzania Zajezdnią (SZZ) będzie obejmował identyfikację i lokalizację tramwajów, zarządzanie ruchem tramwajów na terenie zajezdni w tym zjazdami i wyjazdami oraz automatyczne układanie drogi przejazdu dla tramwajów poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami.

    System będzie wspomagał planowanie tramwajów do realizacji zadań przewozowych poprzez dobór odpowiedniego tramwaju na konkretne linie i brygady obsługiwane przez Zajezdnię Annopol. Oprócz tego System będzie automatyzował procesy technologiczne zajezdni wspomagając planowanie obsług codziennych i technicznych oraz kierując na nie tramwaje po powrocie do zajezdni, wskazując dla nich miejsca obsługowe i postojowe.

    System będzie współpracował z infrastrukturą na zajezdni otwierając bramy, załączając stanowiska diagnostyczne, pomiarowe i obsługowe, m.in. myjnie, dystrybutory piasku, płynów, olejów. System dzięki zapewnionej komunikacji z elementami infrastruktury będzie monitorował też ich stan i zajętość dobierając optymalną drogę i wykorzystanie stanowisk pracy.

    Niektóre stanowiska na zajezdni takie jak przyjęcia tramwajów czy stanowiska obsługowe w hali obsługowej i remontowej będą wyposażone w dedykowane terminale użytkownika z ekranami dotykowymi. Na ekranach terminali System będzie wyświetlał pracownikom czynności obsługowe do wykonania na danym stanowisku oraz będzie zbierał informacje o potwierdzonych przez pracownika czynnościach obsługowych wykonanych przy konkretnym tramwaju. Pozwoli to monitorować postęp prac i utrzymanie reżimu (dyscypliny) czasowego niezbędnego do zapewnienia odpowiedniej przepustowości przejazdu przez zajezdnię. Przewidywane maksymalne natężenie wyjazdów z zajezdni wynosi do 50 tramwajów w ciągu godziny, natomiast przewidywane maksymalne natężenie zjazdów wynosi do 40 tramwajów w ciągu godziny.

    System będzie miał również oprogramowanie dedykowane na urządzenia mobilne. W aplikacji mobilnej będzie można m.in. obejrzeć plan zajezdni z tramwajami znajdującymi się na terenie zajezdni wraz z ich statusami, obserwować sytuację ruchową na zajezdni oraz sprawdzić statusy urządzeń infrastruktury sterowania ruchem. Dostępna w niej będzie również lista zjazdów tramwajów zbliżających się do zajezdni oraz lista wyjazdów tramwajów zaplanowanych do realizacji zadań przewozowych, będzie można także wyszukiwać miejsca postoju poszczególnych tramwajów.

    Automatyzacja sterowania ruchem zajezdni oraz komunikacja z infrastrukturą oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w około 100 zwrotnic, a ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów, kiedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyczne ułożenie drogi dla tramwaju to również oszczędność czasu i ułatwienie pracy motorniczych, którzy nie będą musieli ręcznie przekładać zwrotnic podczas dojazdu do miejsca postojowego.

  • Kluczowe daty Kontraktu

    W dniu 16.01.2024 r. został podpisany Aneks nr 3 do umowy na: „Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 688 699 034,23 zł brutto.

     

    W dniu 22.09.2023 r. został podpisany Aneks nr 2 do umowy na: „Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 684 599 965,10 zł brutto.

     

    W dniu 30.05.2023 r. został podpisany Aneks nr 1 do umowy na: „Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 670 442 436,25 zł brutto oraz zmieniający termin zakończenia zadania na 20.04.2024 r.

     

    W dniu 8 grudnia 2021r. została podpisana umowa z konsorcjum firm ZUE S.A. i Yörük Yapı Inşaat A.Ş na: „Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol”. Kwota kontraktowa wynosi 655 100 000,00 zł brutto.

     

    W dniu 26 października 2021r. uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w rejonie od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej.

     

    W dniu 9 października 2020r. została podpisana umowa ze spółką PSI Polska Sp. z o. o. na wdrożenie Systemu Zarządzania Zajezdnią Annopol.

     

    W dniu 4 września 2020r. została podpisana umowa ze spółką Egis Poland na: Zarządzanie Kontraktem pn.: „Budowa Zajezdni Annopol” w tym opracowanie Dokumentacji Przetargowej, pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót”.

     

    W dniu 18 września 2019r. Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. otrzymały pozwolenie na budowę Zajezdni Tramwajowej w rejonie ul. Annopol, Inowłodzkiej, Białołęckiej i Pawła Włodkowica położonych w dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy.

     

    W dniu 3 października 2017r. została podpisana umowa na dofinansowanie unijne Projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” nr POIS.06.01.00-00-0033/16.

     

    W dniu 27 stycznia 2017r. została wydana decyzja środowiskowa dla budowy Zajezdni Annopol.

     

    W dniu 3 lutego 2015r. została podpisana umowa ze spółką Pas Projekt na: „Opracowanie dokumentacji budowy zajezdni tramwajowej Annopol w Warszawie oraz pełnienie nadzoru autorskiego”.

  • Trochę historii

    Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat sześćdziesiątych zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny, a w latach siedemdziesiątych rozebrano trasę do Wilanowa. Dzisiaj budowa nowej zajezdni jest priorytetową inwestycją właśnie z uwagi na budowę nowych tras w Warszawie m.in. do Winnicy, do Wilanowa, w ciągu ul. Kasprzaka czy trasy na Gocław.  

    Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią tramwajową w stolicy. Najmłodszą pozostaje "Żoliborz" na Bielanach, która powstała w 1963 roku.                  

     

    Więcej informacji: https://blog.tw.waw.pl/60-lat-planowania-i-wreszcie-sie-udalo/ 

     

    Makieta projektu zajezdni z lat 60-tych

    Makieta projektu zajezdni z lat 60-tych

  • Wszelkie prawa zastrzeżone - Zajezdnia Annopol Warszawa
    CMS by Quick.Cms   |   Projekt: StudioStrona.pl